68. Tour de Pologne
Wielobarwny kolarski peleton przemierzający szosy, mijający setki miast i wsi oraz tłumy kibiców oczekujący na polskich kolarzy i światowe gwiazdy, to nieodzowny już atrybut lata w Polsce.
REKLAMA
Mowa tu oczywiście o Tour de Pologne, największym i najbardziej rozpoznawalnym kolarskim wyścigu, który co roku mknie przez nasz piękny kraj.
Z kart historii
Historia Tour de Pologne sięga 1928 roku, kiedy to po raz pierwszy rozegrano - wówczas „Bieg Dookoła Polski”. Przełomowym momentem istnienia wyścigu był rok 1993, kiedy „za sterami” już Tour de Pologne zasiadł Czesław Lang. Wtedy to peleton nabrał „zawodowego tempa”, które wprowadziło go do kolarskiej elity. Dziś Tour de Pologne to potężna marka, która jest rozpoznawalna nie tylko w Polsce, ale na całym świecie.
- Wyścig Tour de Pologne przechodził na przestrzeni lat wielką metamorfozę. Początkowo był to wyścig amatorski w cieniu wielkich zachodnich imprez, skupiający głównie zawodników z Polski - opowiada Czesław Lang. - Po obaleniu żelaznej kurtyny, wyścig dostał szansę na rozwój. Postanowiliśmy to wykorzystać i już w 1996 roku trafiliśmy do kalendarza Międzynarodowej Unii Kolarskiej. Z amatorskiego wyścigu Tour de Pologne stał się zawodowym, w którym zaczęli brać udział coraz lepsi zawodnicy. Rok po roku podnosiliśmy poprzeczkę, aż dotarliśmy do sezonu 2005, kiedy to jako jedyny kraj z bloku wschodniego, otrzymaliśmy status ProTouru, czyli wyścigu najwyższej kategorii UCI - zakończył dyrektor Tour de Pologne.
Przez Polskę mknie
Kolarze rozpoczną swój start w Pruszkowie, a pierwszy etap zakończy się w stolicy naszego kraju Warszawie. Następnie kolumna wyścigu skieruje się na południe kraju. Drugi etap z Częstochowy do Dąbrowy Górniczej doprowadzi kolarzy na Śląsk. Tam odbędą się etapy: z Będzina do Katowic oraz z Oświęcimia do Cieszyna. Następnie na zawodników czekają trzy etapy gdzie start i meta wyścigu usytuowane są w tym samym mieście: Zakopane - Zakopane, Terma Bukovina - Bukowina Tatrzańska a ostatni etap odbędzie się w Krakowie, gdzie po siedmiu dniach rywalizacji i przejechaniu ponad 1110 km poznamy zwycięzcę. Partnerem strategicznym 68. Tour de Pologne UCI WorldTour jest Polska Organizacja Turystyczna.
Klasyfikacje TdP
Zawodnicy startujący w 68. Tour de Pologne walczyć będą o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Skandii. Organizatorzy przygotowali jednak jeszcze kilka możliwości wywalczenia „koszuli”: Klasyfikacja Punktowa Plus, Klasyfikacja Najlepszy Góral Tauron, Klasyfikacja Najaktywniejszy Zawodnik Fiat, ponadto każdorazowo po etapie koszulką Banku BGŻ będzie dekorowany jego zwycięzca.
Nie tylko dla zawodowców
Przy wielkim wyścigu dla zawodowców, zorganizowany zostanie także - nie pierwszy raz - Nutella Mini Tour de Pologne. W tym wyścigu dla najmłodszych będą mogły wystartować dzieci w wieku 9-12 i 13-14 lat.
Marketingowy majstersztyk
Tour de Pologne to także ogromne przedsięwzięcie logistyczne i marketingowe. W promocję imprezy angażują się największe media w Polsce, a jej rozmach z roku na rok jest coraz większy.
O 68. edycji najważniejszego wyścigu w Polsce będzie można przeczytać w Przeglądzie Sportowym, a także w gazetach skupionych w wydawnictwie Polskapresse (Polska the Times wraz z dziennikami regionalnymi). Bardzo duża kampania promocyjna TdP będzie miała miejsce także w radiu RMF FM oraz portalu internetowym Onet.pl.
Na uwagę zasługuje największa sieć kin w Polsce Cinema City, gdzie przez 6 tygodni widzowie będą mogli zobaczyć zwiastun polskiego Touru. Ponadto TdP zagości na reklamie zewnętrznej Cityboard Media. Na potrzeby kampanii przygotowano ponad 300 billboardów.
Poczynania kolarzy na trasie będzie można śledzić także dzięki relacjom telewizyjnym. Już 10 dni przed startem imprezy po głównym wydaniu Wiadomości w TVP1 ukaże się Kronika zapowiadająca Tour de Pologne. Będzie ona także emitowana podczas trwania wyścigu o godzinie 20:00 po Wiadomościach. Z miast startowych będą emitowane specjalne programy wyjazdowe „Kawa czy herbata” poświecone Tour de Pologne.
Źródło: UM Cieszyn
Z kart historii
Historia Tour de Pologne sięga 1928 roku, kiedy to po raz pierwszy rozegrano - wówczas „Bieg Dookoła Polski”. Przełomowym momentem istnienia wyścigu był rok 1993, kiedy „za sterami” już Tour de Pologne zasiadł Czesław Lang. Wtedy to peleton nabrał „zawodowego tempa”, które wprowadziło go do kolarskiej elity. Dziś Tour de Pologne to potężna marka, która jest rozpoznawalna nie tylko w Polsce, ale na całym świecie.
- Wyścig Tour de Pologne przechodził na przestrzeni lat wielką metamorfozę. Początkowo był to wyścig amatorski w cieniu wielkich zachodnich imprez, skupiający głównie zawodników z Polski - opowiada Czesław Lang. - Po obaleniu żelaznej kurtyny, wyścig dostał szansę na rozwój. Postanowiliśmy to wykorzystać i już w 1996 roku trafiliśmy do kalendarza Międzynarodowej Unii Kolarskiej. Z amatorskiego wyścigu Tour de Pologne stał się zawodowym, w którym zaczęli brać udział coraz lepsi zawodnicy. Rok po roku podnosiliśmy poprzeczkę, aż dotarliśmy do sezonu 2005, kiedy to jako jedyny kraj z bloku wschodniego, otrzymaliśmy status ProTouru, czyli wyścigu najwyższej kategorii UCI - zakończył dyrektor Tour de Pologne.
Przez Polskę mknie
Kolarze rozpoczną swój start w Pruszkowie, a pierwszy etap zakończy się w stolicy naszego kraju Warszawie. Następnie kolumna wyścigu skieruje się na południe kraju. Drugi etap z Częstochowy do Dąbrowy Górniczej doprowadzi kolarzy na Śląsk. Tam odbędą się etapy: z Będzina do Katowic oraz z Oświęcimia do Cieszyna. Następnie na zawodników czekają trzy etapy gdzie start i meta wyścigu usytuowane są w tym samym mieście: Zakopane - Zakopane, Terma Bukovina - Bukowina Tatrzańska a ostatni etap odbędzie się w Krakowie, gdzie po siedmiu dniach rywalizacji i przejechaniu ponad 1110 km poznamy zwycięzcę. Partnerem strategicznym 68. Tour de Pologne UCI WorldTour jest Polska Organizacja Turystyczna.
Zawodnicy startujący w 68. Tour de Pologne walczyć będą o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Skandii. Organizatorzy przygotowali jednak jeszcze kilka możliwości wywalczenia „koszuli”: Klasyfikacja Punktowa Plus, Klasyfikacja Najlepszy Góral Tauron, Klasyfikacja Najaktywniejszy Zawodnik Fiat, ponadto każdorazowo po etapie koszulką Banku BGŻ będzie dekorowany jego zwycięzca.
Nie tylko dla zawodowców
Przy wielkim wyścigu dla zawodowców, zorganizowany zostanie także - nie pierwszy raz - Nutella Mini Tour de Pologne. W tym wyścigu dla najmłodszych będą mogły wystartować dzieci w wieku 9-12 i 13-14 lat.
Marketingowy majstersztyk
Tour de Pologne to także ogromne przedsięwzięcie logistyczne i marketingowe. W promocję imprezy angażują się największe media w Polsce, a jej rozmach z roku na rok jest coraz większy.
O 68. edycji najważniejszego wyścigu w Polsce będzie można przeczytać w Przeglądzie Sportowym, a także w gazetach skupionych w wydawnictwie Polskapresse (Polska the Times wraz z dziennikami regionalnymi). Bardzo duża kampania promocyjna TdP będzie miała miejsce także w radiu RMF FM oraz portalu internetowym Onet.pl.
Na uwagę zasługuje największa sieć kin w Polsce Cinema City, gdzie przez 6 tygodni widzowie będą mogli zobaczyć zwiastun polskiego Touru. Ponadto TdP zagości na reklamie zewnętrznej Cityboard Media. Na potrzeby kampanii przygotowano ponad 300 billboardów.
Poczynania kolarzy na trasie będzie można śledzić także dzięki relacjom telewizyjnym. Już 10 dni przed startem imprezy po głównym wydaniu Wiadomości w TVP1 ukaże się Kronika zapowiadająca Tour de Pologne. Będzie ona także emitowana podczas trwania wyścigu o godzinie 20:00 po Wiadomościach. Z miast startowych będą emitowane specjalne programy wyjazdowe „Kawa czy herbata” poświecone Tour de Pologne.
Źródło: UM Cieszyn
PRZECZYTAJ JESZCZE